animals, mammals, koala
Helse

Søvn

Søvnvansker er veldig vanlig, så vanlig at Folkehelseinstituttet har omtalt søvnmangel som et av landets mest undervurderte folkehelseproblem.

400 000 nordmenn står til en hver tid på sovemedisin. Vår erfaring er at en kan få god søvnkvalitet uten å bruke medisiner. Hvis du har utfordringer med søvn er det heldigvis mange tiltak som kan hjelpe! I vår podcast har vi en søvnepisode der vi går nærmere inn på temaet søvn. Snakk med legen din hvis du ønsker å endre på medisiner.

Her er 10 punkter som kan hjelpe deg å få god søvn. Prøv det en uke, så tror vi at du vil bli gledelig overrasket.

1. Legge seg til samme tid og stå opp til samme tid hver dag. 
2. Dimme alt av lys i huset 2 timer før søvn. 
3. Ikke bruke PC, osv. 2 timer før søvn. 
4. Ikke kaffe etter kl. 12, kutte helt ut alkohol og andre stimulantia. 
5. Unngå å sove på dagen i perioden man sliter med søvn. 
6. Ikke ligg i sengen utenom når man sover og for romantisk aktivitet. 
7. Stå opp om du ikke klarer å sove over lengre tid. 
8. Fjerne synlige klokker, ikke sjekk tiden. 
9. Unngå negativ stimuli som kan gi urolige tanker før leggetid. 
10. Trening, men ikke 2 timer før søvn. 

Vi ønsker deg en god natt! 

Kilder: https://www.fhi.no/nettpub/hin/psykisk-helse/sovnvansker-folkehelserapporten/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *