Oppskrifter

Fermentert rødkål

Fermentert mat inneholder gunstige bakterier kalt probiotika som hjelper oss med fordøyelsen. Rødkålen er også full av antioksidanter og fiber. 
 
Du trenger: 
1400 g rødkål (ca. 1 rødkål) 
4 ts salt
 
Slik gjør du: 
1. Skyll og fjern eventuelt stygge ytre blader på rødkålen, og spar et kålblad til lokk. 
2. Kutt opp rødkålen til mindre biter, legg det så i en bolle og tilsett havsaltet. 
3. Maser havsaltet inn til kålen begynner å safte seg, og putt det deretter i et eller flere norgesglass. 
4. Trykk grønnsakene ned i bunnen av glasset slik at de får væsken over seg. 
5. Får du for lite væske når du knar kålen kan du tilsette litt saltlake, ved å koke opp 4 dl vann og røre ut 2 ts havsalt i det lunkne vannet.
6. Skjær et kålblad til som lokk og press lokket ned over grønnsakene slik at lokket også blir liggende under væsken. 
7. Plasser noe tungt, som for eksempel en kokt flat stein på kålbladet, slik at kålen ikke flyter opp og mugner. 
 

La stå på kjøkkenbenken til fermentering i 1-2 uker med et håndkle over seg. Jo lenger det fermenterer, jo surere blir det. 

Fjern så den tunge gjenstanden og kålbladet, lukk lokket og oppbevar den fermenterte kålen i kjøleskapet. 
 
Fermentert rødkål passer perfekt til julematen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *